April 2, 2015

MANIFESTO : PENTAS PIDATO MAHASISWA 2.0

Alhamdulillah, selesai berpencak di Pentas Pidato Mahasiswa pada hari ini dengan membawa tajuk "Hak Mahasiswa" dibawah seliaan saya PM Ukm.

Mahasiswa sebagai masyarakat intelektual dan sekaligus sebagai warganegara tentu saja memiliki hak dan tanggungjawab yang tidak ringan.Disebabkan idealnya mahasiswa dituntut bukan hanya untuk berjaya dalam pelajaran, tetapi lebih daripada itu juga harus kritis terhadap isu-isu semasa yang berlaku.


Tahniah dan terima kasih buat wakil pemidato hari ini :
1. Asheeq Ali - Fakulti Undang-undang
2. Nabihah Basri - Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
3. Nik Amri Syahirran - Fakulti Pengajian Islam

dan terima kasih Pengerusi pidato hari ini, iaitu saudari Farhana Nuratiqah Redzuan.

Justeru itu, dapat disimpulkan berkaitan pidato hari ini adalah berkaitan hak mahasiswa. Sebagai seorang mahasiswa, sudah pasti kita mempunyai pelbagai hak dan juga tidak terlepas daripada tanggungjawab sebagai seorang pelajar. Jadilah seorang mahasiswa yang berani dan tidak hanya terperuk di celahan rimbun "atasan". Antara hak mahasiswa yang biasa menjadi bualan :

1. Menggunakan kebebasan akademik secara bertanggungjawab untuk menuntut dan mengkaji ilmu sesuai dengan lingkungan akademik.

2. Memperoleh pengajaran sebaik-baiknya dan layanan bidang akademik sesuai dengan minat, bakat, kebenaran dan kemampuan.

3. Mengikut serta dalam kegiatan organisasi mahasiswa Universiti.
dan sebagainya.








"Saya Mahasiswa, Bukan Pengampu Pentadbiran"

‪#‎pmukm‬ ‪#‎SpeakerCorner‬ ‪#‎LetsMakeHistory‬ ‪#‎PentasPidatoMahasiswa‬‪#‎PPM‬

Siti Nor Bahijah Mohd Zaki
Naib Yang Dipertua II
PMUKM

No comments: